Załącznik nr 1 do uchwały nr 2/2024/2025
Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej w Pieszczu
w sprawie zaopiniowania programu doradztwa zawodowego
PROGRAM WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU DORADZTWA ZAWODOWEGO
W SZKOLE PODSTAWOWEJ
W PIESZCZU
W ROK SZKOLNY 2025/2026
Pieszcz 2025
Informacje wstępne
Szkoła podstawowa to pierwszy etap zorganizowanej nauki i czas, w którym młody człowiek poznaje siebie, swoje zainteresowania i mocne strony. Zaczyna eksplorować świat zawodów, a także podejmować pierwsze decyzje edukacyjno- zawodowe. Intensywnie nabywa i rozwija kompetencje społeczne, środowisko szkolne wspiera ucznia w samopoznaniu, a prawidłowy jego rozwój fizyczny, emocjonalny i społeczny warunkuje powodzenie na dalszej ścieżce edukacyjno- zawodowej.
Założenia WSDZ oraz cele orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego obejmuje ogół działań mających na celu prawidłowe przygotowanie uczniów do podejmowania decyzji edukacyjno- zawodowych.
Główne założenia
-
WSDZ to celowe, systematyczne i zaplanowane działania podejmowane przez szkołę.
-
Szkoła realizuje koncepcję uczenia się przez całe życie.
-
Działania realizowane są w sposób spójny, zgodnie z programem realizacji na dany rok szkolny.
Cel doradztwa zawodowego dla klas VII-VIII:
-
zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami, kształtowanie pozytywnych postaw wobec pracy i edukacji oraz pobudzanie, rozpoznawanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień.
-
wspieranie uczniów w procesie przygotowania ich do świadomego i samodzielnego wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu, z uwzględnieniem ich zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji zawodowych oraz informacji na temat systemu edukacji i rynku.
Adresaci działań w zakresie doradztwa
Działania związane z realizacją doradztwa zawodowego skierowane są do:
-
uczniów
-
rodziców/opiekunów prawnych
-
nauczycieli
Akty prawne regulujące funkcjonowanie doradztwa zawodowego w szkole:
-
Rozporządzenie MEN z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325)
-
Ustawa z 14 grudnia 2016 r.-Prawo oświatowe (tekst jedn..Dz. U. z 2024 r. poz.737)
-
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r. poz. 750, 845 .)
-
Ustawa z 26 stycznia 1982 r.-Karta Nauczyciela (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r. poz. 986)
-
Rozporządzenie MEN z 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2023 r. poz. 1211)
-
Rozporządzenie MEN z 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2024 r. poz. 781)
-
Rozporządzenie MEN z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej ( tekst jedn.Dz.U. z 2024 r. poz. 996)
-
Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (tekst jedn.Dz.U. z 2023 r. poz. 1978)
-
Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578)
-
Rozporządzenie MEN z 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (tekst.jedn.Dz.U. z 2023 r. poz. 2449.)
Realizatorzy działań w szkole
Wszyscy członkowie rady pedagogicznej zaangażowani są w realizację działań związanych z doradztwem zawodowym oraz inne osoby zatrudnione w szkole. Współpracują one z rodzicami uczniów przy realizacji WSDZ. Program realizacji na dany rok szkolny opracowuje doradca zawodowy.
Zadania WSDZ
-
zapoznanie uczniów z koncepcją uczenia się przez całe życie i rynkiem edukacyjnym,
-
wspieranie ich w poznawaniu świata zawodów i rynku pracy,
-
inspirowanie ich do dokonywania samooceny i poznawania własnych zasobów,
-
udzielanie pomocy w nabywaniu umiejętności planowania i podejmowania decyzji związanych z dalsza ścieżką edukacyjną i zawodową,
Działania skierowane do uczniów
-
konsultacje indywidualne, porady, udzielanie wskazówek,
-
zajęcia grupowe realizujące treści programowe dla klas I-III, IV-VI, VII-VIII związane tematycznie z obszarami:
-
poznawanie siebie i własnych zasobów;
-
świat zawodów i rynek pracy;
-
rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie;
-
planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno –zawodowych;
-
w klasach I-VI prowadzenie orientacji zawodowej a w klasach VII-VIII prowadzenie minimum 10 godzin lekcyjnych realizacji zagadnień z zakresu doradztwa zawodowego, podczas godzin wychowawczych min. 5 godzin;
-
udostępnianie publikacji/literatury z zakresu doradztwa zawodowego,
-
praca z informatorami o zawodach,
-
spotkania z pracodawcami, absolwentami szkoły,
-
projekcje filmów o zawodach,
-
tworzenie kół zainteresowań, organizacja konkursów zawodoznawczych,
-
wizyty zawodoznawcze,
-
udział w targach edukacyjnych,
-
umieszczanie informacji edukacyjno- zawodowych np. na stronie szkoły, FB, w kąciku zawodoznawczym itp.
-
i inne
Działania kierowane do rodziców/opiekunów prawnych
-
systematyczne przekazywanie wiedzy o dziecku, jego zdolnościach, umiejętnościach, zainteresowaniach,
-
organizowanie spotkań doradczych,
-
udostępnianie publikacji/literatury z zakresu doradztwa zawodowego.
Działania kierowane do nauczycieli
-
uświadamianie nauczycielom konieczności realizowania programu WSDZ na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego,
-
umożliwianie udziału w projektach, kursach i szkoleniach związanych z obszarem doradztwa zawodowego,
-
umożliwienie wymiany doświadczeń, tworzenie bazy wiedzy z obszaru DZ,
-
organizacja lekcji otwartych.
Metody pracy
W poradnictwie indywidualnym metody stosowane w pracy doradczej to m.in.:
-
konsultacje i porady indywidualne,
-
diagnoza (zainteresowań, mocnych stron, predyspozycji zawodowych itp.)
W poradnictwie grupowym stosowane metody w pracy doradczej to m.in.:
-
burza mózgów, dyskusja, pogadanki,
-
metody testowe np. ankieta,
-
metody dramy: inscenizacje i odgrywanie ról,
-
metody audiowizualne: filmy, prezentacje multimedialne,
-
treningi umiejętności społecznych,
-
gry symulacyjne i zabawy,
-
zajęcia plastyczne.
Sojusznicy i sieci współpracy
-
poradnia psychologiczno- pedagogiczna,
-
biblioteka gminna,
-
centrum doskonalenia nauczycieli,
-
centrum kształcenia praktycznego,
-
kuratorium oświaty,
-
organ prowadzący,
-
powiatowy urząd pracy,
-
cechy rzemiosł różnych i przedsiębiorczości, izby rzemieślnicze,
-
ochotnicze hufce pracy,
-
pracodawcy, przedsiębiorcy,
-
organizacje pozarządowe,
-
centrum kultury i sportu.
Korzyści dla ucznia i przewidywane rezultaty wynikające z działań WSDZ
-
nabywają kompetencje niezbędne do rozpoznawania własnych predyspozycji zawodowych,
-
potrafią dokonać samooceny, określając swoje mocne strony i zainteresowania, a także uzdolnienia i kompetencje (kl. IV-VI) i własne zasoby (klasy VII-VIII),
-
poznają, czym jest rynek pracy i świat zawodów, wymieniają różne grupy zawodów i podają czynniki wpływające na wybory zawodowe (kl. IV-VI), a także wyjaśniają trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy i potrafią dokonać autoprezentacji (kl. VII-VIII),
-
poznają zasady rekrutacji do poszczególnych szkół ponadpodstawowych (kl. VII-VIII),
-
uzasadniają potrzebę uczenia się przez całe życie, wskazują sposoby zdobywania wiedzy (kl. IV-VI) oraz określają strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaformalnej i nieformalnej (kl. VII-VIII),
-
określają, kim chcieliby zostać, opowiadają o swoich planach edukacyjno- zawodowych (kl.IV-VI) oraz identyfikują osoby, instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej (klasy VII-VIII)
Monitorowanie i ewaluowanie WSDZ
-
rozmowy z rodzicami /prawnymi opiekunami oraz z uczniami,
-
ocena współpracy z otoczeniem społeczno- gospodarczym za pomocą narzędzi badawczych,
-
sprawozdania z pracy doradcy zawodowego/ osoby realizujące orientacje zawodowa w klasach I-III,
-
bieżące monitorowanie za pomocą różnych metod badawczych wychowawców i nauczycieli z prowadzonych działań w zakresie doradztwa zawodowego w kl. IV-VI,
-
ocena zajęć prowadzonych w klasach VII-VIII z doradztwa zawodowego.
Program realizacji Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego dla klas I-III
|
Obszar |
Tematyka działań |
Metody i formy realizacji |
Termin realizacji działań |
Osoby odpowiedzialne za realizację działań |
Podmioty, z którymi szkoła współpracuje |
Uwagi |
|
Poznanie siebie |
„Poznajmy się” |
Gry i symulacje- zachęcanie uczniów do opisywania swoich zainteresowań, prezentowanie ich w grupie. |
wrzesień –listopad 2024 |
Wychowawca, wychowawca świetlicy, pedagog |
||
|
„Mały artysta” |
Zajęcia plastyczne umożliwienie uczniom prezentacji swoich zdolności(wystawy prac, występy). |
Rok szkolny 2024/2025 |
Wychowawcy, wychowawcy świetlic, n-le edukacji plastycznej |
|||
|
„To co kocham” |
Zapoznanie uczniów z zainteresowaniami innych ludzi (spotkania, filmy, prezentacje itp.) |
Rok szkolny 2024/2025 |
Wychowawca, wychowawca świetlicy, |
rodzice |
||
|
„Moje mocne strony” |
Projekt- cykliczne spotkania wspierające uczniów w poznawaniu swoich zalet i mocnych stron |
Styczeń- czerwiec 2025 |
Wychowawca, wychowawca świetlicy , pedagog, doradca zawodowy |
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna |
||
|
Systematyczne przekazywanie wiedzy o dziecku, jego umiejętnościach, zdolnościach, zainteresowaniach |
Terminarz spotkań z rodzicami |
Wychowawca |
||||
|
Świat zawodów i rynek pracy |
„Na scenie życia zawodowego” |
Drama – zajęcia zabawowe, odtwarzanie ról i scenek związanych z zawodami |
Rok szkolny 2024/2025 |
Wychowawca |
||
|
„Miasteczko zawodów” |
Cykl spotkań z przedstawicielami zawodów |
Rok szkolny 2024/2025 |
Wychowawca, doradca zawodowy |
Rodzice, Policja, Straż Gminna, Straż Pożarna |
||
|
„Tablicy zawodów”- |
Wykonanie kącika informacji o zawodach |
Rok szkolny 2024/2025 |
Wychowawca, wychowawcy świetlicy, doradca zawodowy |
centrum informacji edukacyjno- zawodowej |
||
|
Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie |
„Kto Ty jesteś?” |
Pogadanki- rozwijanie umiejętności dokonywania samooceny w kontekście ulubionych zajęć/przedmiotów |
Rok szkolny 2024/2025 |
Wychowawca, pedagog |
||
|
„Jak być Sherlock Holmes” |
Burza mózgów w poszukiwaniu źródeł wiedzy. |
Rok szkolny 2024/2025 |
Wychowawca, doradca zawodowy |
|||
|
Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno- zawodowych |
„Dzisiaj Jaś, jutro Jan” |
Drama- odgrywanie scenek „Kim chciałbym zostać?” |
Rok szkolny 2024/2025 |
wychowawca |
Program realizacji Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego dla klas IV-VI
|
Obszar |
Tematyka działań |
Metody i formy realizacji |
Termin realizacji działań |
Osoby odpowiedzialne za realizację działań |
Podmioty, z którymi szkoła współpracuje |
Uwagi |
|
Poznanie własnych zasobów |
„Ja, czyli kto ?” |
Zajęcia warsztatowe dotyczące określania własnych zainteresowań i uzdolnień oraz kompetencji. |
Wrzesień- grudzień 2024 |
Wychowawca, doradca zawodowy |
Kl. VI- poradnictwo indywidualne, test predyspozycji zawodowych- przeprowadza doradca zawodowy |
|
|
Zajęcia związane z planowaniem przyszłości w ramach lekcji wychowawczych |
Rok szkolny 2024/2025 |
Wychowawca |
Ochotnicze Hufce Pracy, Urząd Pracy |
|||
|
Systematyczne przekazywanie wiedzy o dziecku, jego umiejętnościach, zdolnościach, zainteresowaniach, predyspozycjach zawodowych. |
Terminarz zebrań z rodzicami |
wychowawca |
||||
|
Rozmowy z rodzicami nt. rozpoznawania planów edukacyjnych i zawodowych ucznia |
Terminarz zebrań z rodzicami |
Doradca zawodowy |
||||
|
Świat zawodów i rynek pracy |
„Zawód w praktyce” |
Wizyty zawodoznawcze w zakładach pracy- poznanie określonych grup zawodów . |
Styczeń –czerwiec 2025 |
Wychowawca, doradca zawodowy, nauczyciele |
Przedsiębiorcy, pracodawcy, zakłady pracy |
|
|
„Bob Budowniczy” |
Zajęcia warsztatowe- posługiwanie się narzędziami i przyborami w sposób twórczy i odtwórczy |
Styczeń-maj 2025 |
Wychowawca, nauczyciele |
Centrum Kształcenia Ustawicznego, cechy rzemiosł różnych i przedsiębiorczości, izby rzemieślnicze, |
||
|
„Żyć by pracować czy pracować by żyć” |
Zajęcia związane ze znaczeniem pracy w życiu człowieka w ramach godzin wychowawczych i doradztwa zawodowego. |
Rok szkolny 2024/2025 |
Wychowawca, doradca zawodowy |
|||
|
Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie |
„Jak uczy cię nasz mózg” |
Warsztaty ze skutecznych metod uczenia się. |
Rok szkolny 2024/2025 |
Wychowawcy, doradca zawodowy, pedagog, nauczyciele |
Nauczyciele w trakcie bieżącej pracy z uczniem |
|
|
Rozmowa indywidualna dotycząca indywidualnego sposobu nauki |
Rok szkolny 2024/2025 |
Doradca zawodowy, pedagog, wychowawca |
Poradnia psychologiczno- pedagogiczna |
|||
|
„W świecie informacji” |
Pogadanki dotyczące pozyskiwania wiedzy z różnych źródeł informacji |
Rok szkolny 2024/2025 |
Doradca zawodowy, pedagog |
|||
|
Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno- zawodowych |
„Mam tę moc” |
Zajęcia grupowe dotyczące planów edukacyjno- zawodowych. |
Kwiecień-czerwiec 2025 |
Doradca zawodowy |
Urząd pracy OHP |
Program realizacji Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego dla klas VII-VIII
|
Obszar |
Tematyka działań |
Metody i formy realizacji |
Termin realizacji działań |
Osoby odpowiedzialne za realizację działań |
Podmioty, z którymi szkoła współpracuje |
Uwagi |
|
Poznanie własnych zasobów |
„W zdrowym ciele, zdrowy duch” |
Zajęcia warsztatowe dotyczące samooceny zdrowia psychicznego i fizycznego |
Wrzesień- grudzień 2024 |
Wychowawca, pielęgniarka szkolna |
||
|
Konsultacje indywidualne dot. zainteresowań, zdolności, uzdolnień, kompetencji, predyspozycji zawodowych |
Rok szkolny 2024/2025 |
Doradca zawodowy, pedagog |
Poradnia psychologiczno- pedagogiczna |
|||
|
Rozmowy dotyczące możliwości i ograniczeń w zakresie wykonywania zadań zawodowych |
Rok szkolny 2024/2025 |
Doradca zawodowy, pedagog |
||||
|
„Moja hierarchia wartości” |
Projekt realizowany w ramach godzin z wychowawcą. |
Rok szkolny 2024/2025 |
Wychowawca |
|||
|
Systematyczne przekazywanie wiedzy o dziecku, jego umiejętnościach, zdolnościach, zainteresowaniach, predyspozycjach zawodowych |
Zebrania z rodzicami uczniów |
Wychowawca |
||||
|
Spotkania dotyczące oferty szkół ponadpodstawowych i zasad rekrutacji |
Terminarz zebrań z rodzicami uczniów klasy VIII |
Doradca zawodowy |
Szkoły ponadpodstawowe |
|||
|
Świat zawodów i rynek pracy |
„Świat wokół nas” |
Wizyty studyjne celem porównania własnych zasobów i preferencji z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawcy |
Styczeń – maj 2025 |
Doradca zawodowy, wychowawcy, nauczyciele |
Pracodawcy, przedsiębiorcy, zakłady pracy |
|
|
„Pierwsze wrażenie” |
Trening umiejętności społecznych- zajęcia z autoprezentacji. |
Listopad- grudzień 2024 |
Doradca zawodowy |
Poradnia psychologiczno- pedagogiczna |
||
|
„Fair play” |
Etyka zawodu…spotkania z przedstawicielami zawodów. |
Rok szkolny 2024/2025 |
Doradca zawodowy, wychowawca |
Rodzice, cechy rzemiosł różnych i przedsiębiorczości, izby rzemieślnicze |
||
|
Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie |
„I co dalej?” |
Zajęcia grupowe- analiza oferty szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych pod względem możliwości dalszego kształcenia |
Rok szkolny 2024/2025 Kalendarz zebrań rodzicami uczniów kl. VIII |
Wychowawca, doradca zawodowy |
||
|
Zajęcia grupowe- zapoznanie z zasadami rekrutacji do poszczególnych szkół ponadpodstawowych i zasadami aplikowania do szkół |
Styczeń –maj 2025 |
Wychowawca, doradca zawodowy |
Szkoły ponadpodstawowe, kuratorium oświaty, organ prowadzący |
|||
|
Udział uczniów w dniach otwartych szkół ponadpodstawowych oraz spotkania z przedstawicielami szkół na terenie własnej szkoły podstawowej |
Styczeń –maj 2025 |
Wychowawca, doradca zawodowy |
Szkoły ponadpodstawowe |
|||
|
Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno- zawodowych |
Konsultacje indywidualne- motywowanie uczniów do udziału w olimpiadach i konkursach przedmiotowych celem planowania dalszej ścieżki edukacyjnej |
Rok szkolny 2024/2025 |
Wychowawca, doradca zawodowy, nauczyciele, pedagog |
|||
|
„Być kowalem własnego losu” |
Rozmowy doradcze dot. celów i planów edukacyjno- zawodowych. Tworzenie planów. |
Rok szkolny 2024/2025 |
Doradca zawodowy, wychowawca, pedagog |
Poradnia psychologiczno- pedagogiczna |
||
|
„Wespół w zespół” |
Pogadanka dotycząca instytucji wspierających w wyborze ścieżki edukacyjno- zawodowej prowadzona w ramach godzin z wychowawcą i na doradztwie zawodowym |
Wrzesień- grudzień 2024 |
Doradca zawodowy- wychowawca |
Opracowała
Renata Mazur- Wojciechowska
Doradca zawodowy