WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO

W SZKOLE PODSTAWOWEJ W PIESZCZU

 

PODSTAWY PRAWNE

 

Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty

Ustawa z 14 grudnia 2016 r.-Prawo oświatowe

Rozporządzenie MEN z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego

Rozporządzenie MEN z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół

Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy  psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach

 

WSTĘP

 

Wybór zawodu jest procesem rozwojowym i stanowi sekwencje decyzji podejmowanych na przestrzeni wielu lat. Preferencje zawodowe wywodzą się z doświadczeń z dzieciństwa i rozwijają się wraz z upływem czasu. Na wybór zawodu wpływają głównie wartości, czynniki emocjonalne, poziom wykształcenia i wpływ środowiska. Szybko następujące zmiany na rynku pracy i w życiu społecznym wymuszają potrzebę wsparcia uczniów w procesie samookreślenia, samodoskonalenia i świadomego planowania własnej kariery zawodowej oraz poznawania siebie i świata przez całe życie. Dlatego też szkoła odgrywa znaczącą rolę w procesie wyboru ścieżki edukacyjno-zawodowej.

 

GŁÓWNY CEL WSDZ

 

Głównym założeniem doradztwa zawodowego jest wspieranie dzieci i uczniów w procesie podejmowania samodzielnych i odpowiedzialnych wyborów edukacyjnych i zawodowych opartych na znajomości i rozumieniu siebie, systemu edukacji oraz rynku pracy.

 

CELE SZCZEGÓŁOWE WSDZ

Celem doradztwa zawodowego w klasach I–III jest wstępne zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów na rynku pracy, rozwijanie pozytywnej i aktywnej postawy wobec

pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zainteresowań.

Celem doradztwa zawodowego w klasach IV–VI jest poznawanie własnych zasobów, zapozna-

nie uczniów z wybranymi zawodami i rynkiem pracy, kształtowanie pozytywnej i aktywnej postawy uczniów wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zdolności, zainteresowań oraz pasji.

Celem doradztwa zawodowego w klasach VII–VIII szkoły podstawowej jest przygotowanie

uczniów do odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania przy wsparciu dorad-

czym decyzji edukacyjnych i zawodowych uwzględniających znajomość własnych zasobów oraz informacje na temat rynku pracy i systemu edukacji oraz pasji.

ADRESACI DZIAŁAŃ W ZAKRESIE DORADZTWA ZAWODOWEGO

Działania związane z realizacją doradztwa zawodowego kierowane są do:

·    uczniów

·    rodziców/opiekunów prawnych

·    nauczycieli

Działania  kierowane do uczniów

·  konsultacje indywidualne, porady, udzielanie wskazówek,

·  zajęcia grupowe realizujące treści programowe dla klas I-III, IV-VI, VII-VIII związane tematycznie z obszarami:

- poznawanie siebie i własnych zasobów;

- świat zawodów i rynek pracy;

- rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie;

- planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych;

- w klasach I-VI prowadzenie orientacji zawodowej a w klasach VII-VIII realizacja zagadnień z zakresu doradztwa zawodowego podczas godzin lekcyjnych i godzin wychowawczych

·  udostępnianie publikacji/literatury z zakresu doradztwa zawodowego,

·  praca z informatorami o zawodach,

·  spotkania z pracodawcami, absolwentami szkoły,

·  projekcje filmów o zawodach,

·  tworzenie kół zainteresowań, organizacja konkursów zawodoznawczych,

·  wizyty zawodoznawcze,

·  umieszczanie informacji edukacyjno- zawodowych np. na stronie szkoły, FB itp.

·  i inne

Działania kierowane do rodziców/opiekunów prawnych

·  systematyczne przekazywanie wiedzy o dziecku, jego zdolnościach, umiejętnościach, zainteresowaniach,

·  doradztwo podczas zebrań z rodzicami

·  udostępnianie publikacji/literatury z zakresu doradztwa zawodowego.

Działania kierowane do nauczycieli

· uświadamianie nauczycielom konieczności realizowania programu WSDZ na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego,

· umożliwianie udziału w projektach, kursach i szkoleniach związanych z obszarem doradztwa zawodowego,

· umożliwienie wymiany doświadczeń, tworzenie bazy wiedzy z obszaru DZ,

· organizacja lekcji otwartych.

 

REALIZATORZY DZIAŁAŃ Z ZAKRESY DORADZTWA ZAWODOWEGO W SZKOLE

Wszyscy członkowie rady pedagogicznej zaangażowani są w realizację działań  związanych z doradztwem zawodowym oraz inne osoby zatrudnione w szkole. Współpracują one z rodzicami uczniów przy realizacji WSDZ. Program realizacji na dany rok szkolny opracowuje doradca zawodowy.

Dyrektor:

·     odpowiada za organizację działań związanych z doradztwem zawodowym;

·     współpracuje z nauczycielem doradztwa zawodowego w celu realizacji programu

·     wspiera kontakty pomiędzy uczestnikami procesu orientacji zawodowej oraz doradztwa zawodowego w szkole a instytucjami zewnętrznymi;

·     zapewnia warunki do realizowania w szkole zajęć orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;

·     organizuje w szkole wspomaganie realizacji działań z zakresu orientacji zawodowej  i doradztwa zawodowego poprzez planowanie i przeprowadzanie działań mających na celu poprawę jakości pracy placówki w tym obszarze.

 

                    Doradca zawodowy:

·     Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na działania związane z realizacją doradztwa zawodowego.

·     Prowadzenie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego

·     Opracowywanie we współpracy z innymi nauczycielami, w tym nauczycielami wychowawcami opiekującymi się oddziałami „Programu realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego” oraz koordynacja jego realizacji.

·     Wspieranie nauczycieli, w tym nauczycieli wychowawców opiekujących się oddziałami w zakresie realizacji działań określonych w „Programie realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego”.

·     Koordynowanie działalności informacyjno-doradczej realizowanej przez szkołę, w tym gromadzenie, aktualizacja  i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia. 

                     

                     Wychowawcy:

· określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów; 

· eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi doradztwa zawodowego; 

· włączają do swoich planów wychowawczych zagadnienia z zakresu doradztwa zawodowego; 

· realizują tematy związane z doradztwem zawodowym na godzinach wychowawczych; 

· wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w planowaniu kariery zawodowej; 

· współpracują z rodzicami w zakresie planowania ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej ich dzieci; 

· współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.

 

                     Nauczyciele (w tym nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej):

· określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;

· eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania

· z treściami programowymi doradztwa zawodowego;

· współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizowania zajęć doradztwa zawodowego dla uczniów;

· przygotowują uczniów do udziału w konkursach np. zawodoznawczych;

· prowadzą koła zainteresowań, zajęcia dodatkowe;

· organizują w sali edukacji wczesnoszkolnej kąciki zawodoznawcze;

· współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.

 

                        Specjaliści:

· określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;

· włączają treści z zakresu doradztwa zawodowego w prowadzone przez siebie zajęcia dla uczniów;

· współpracują z wychowawcami klas w ramach realizowania działań z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów;

· włączają się w proces podejmowania przez uczniów decyzji edukacyjnych i zawodowych

· współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.

 

                    Nauczyciele w świetlicy szkolnej:

·     włączają w zajęcia realizowane w świetlicy szkolnej treści z zakresu doradztwa zawodowego;

·     rozpoznają i wspierają w rozwoju zdolności i uzdolnienia uczniów;

·     wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;

·     udzielają uczniom informacji o możliwościach korzystania z usług doradcy zawodowego.

 

                    Nauczyciel-bibliotekarz:

·     współpracuje z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;

·     opracowuje, aktualizuje i udostępnia zasoby dotyczące doradztwa zawodowego;

·     włącza się w organizowane przez szkołę i instytucje zewnętrzne wydarzenia z zakresu doradztwa zawodowego.

 

SIEĆ WSPÓŁPRACY

·      Powiatowa Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Sławnie

·      Biblioteka Gminna w Postominie

·      Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli Słupsk

·      Gmina Postomino

·      Szkoły ponadpodstawowe (Liceum Ogólnokształcące w Sławnie, Zespół Szkół      Agrotechnicznych W Sławnie)

·      Centrum Kultury i Sportu w Postominie

·      Straż Gminna w Postominie

·      Komenda Powiatowa Policji w Sławnie

·      MOPS Sławno

·      GOPS Postomino

·      GKRPA Postomino

 

MONITOROWANIE I EWALUACJA

·     rozmowy z rodzicami /prawnymi opiekunami oraz z uczniami,

·     ocena współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym

·     sprawozdania z pracy doradcy zawodowego/  osoby realizujące orientacje zawodowa w klasach I-III, bieżące monitorowanie za pomocą różnych metod badawczych wychowawców i nauczycieli z prowadzonych działań w zakresie doradztwa zawodowego w kl. IV-VI,

·     ocena zajęć prowadzonych w klasach VII-VIII z doradztwa zawodowego

 

 

Program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego

w Szkole Podstawowej w Pieszczu

 

I Działania kierowane do uczniów

Oddziały, których dotyczą działania

Treści programowe

Tematyka działań

Metody i formy realizacji działań

Terminy realizacji działań

Osoby odpowiedzialne za realizację

Oddziały przedszkolne

Poznanie siebie

Oto JA.

Poznawanie i określanie swoich zainteresowań, swoich mocnych i słabych stron

Gry i zabawy dydaktyczne, zachęcanie uczniów do opisywania swoich zainteresowań, prezentowanie ich w grupie

wrzesień-grudzień

Wychowawcy

Nauczyciele świetlicy

Doradca zawodowy

Świat zawodów i rynek pracy

 

Wędrówki po świecie zawodów.

Poznawanie zawodów z najbliższego otoczenia

Zapoznawanie dzieci z zawodami poprzez prezentacje, filmy, wystawy itp. Zagadki, rebusy dotyczące zawodów

Spotkania z przedstawicielami różnych zawodów

rok szkolny

Wychowawcy

Nauczyciele świetlicy

Doradca zawodowy

Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie

Kto ty jesteś?

Rozwijanie umiejętności dokonywania samooceny w kontekście ulubionych zajęć/przedmiotów

Pogadanki, prezentacje

Kąciki tematyczne

rok szkolny

Wychowawcy

Nauczyciele świetlicy

Doradca zawodowy

Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych

Kim chciałbym zostać w przyszłości?

Drama, odgrywanie scenek, zabawy tematyczne

 

Wychowawcy

Klasy 1-3

Poznanie siebie

Moje zainteresowania i pasje

Moją mocną stroną jest…

Poznawanie przez uczniów swoich mocnych i słabych stron. Prezentacja zainteresowań, pasji i hobby

Zajęcia w oparciu o gry dydaktyczne, burzę mózgów, pogadanki, prezentacje. Prace plastyczne, prezentacja prac uczniów.

rok szkolny

Wychowawcy

Nauczyciele świetlicy

Doradca zawodowy

Świat zawodów i rynek pracy

 

 

Poznajemy zawody.

Rynek pracy, co to jest?

Poznawanie zawodów z najbliższego otoczenia.

Pogadanki, prezentacje, gry i zabawy dydaktyczne.

Kąciki zawodoznawcze

rok szkolny

Wychowawca

Doradca zawodowy

Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie

Po co się uczymy?

Uświadomienie uczniom konieczności uczenia się, zdobywania wiedzy i rozwoju przez całe życie.

Zajęcia przeprowadzone metodą burzy mózgów, pogadanek, zajęć warsztatowych.

rok szkolny

Wychowawcy

Nauczyciele świetlicy

Doradca zawodowy

Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych

Moje plany i marzenia.

Zajęcia plastyczne, pogadanki, drama, odgrywanie scenek

rok szkolny

Wychowawcy

Klasy 4-6

Poznawanie własnych zasobów

Jak spędzam wolny czas? Kilka słów o moich zainteresowaniach

Określania własnych zainteresowań i uzdolnień oraz kompetencji.

Zajęcia warsztatowe, pogadanki, prezentacje.

rok szkolny

Wychowawcy

Nauczyciele świetlicy

Doradca zawodowy

Świat zawodów i rynek pracy

Zawodowy Idol.

Poznawanie wybranych zawodów oraz ich charakterystyki.

Samodzielne wyszukiwanie informacji o wybranych zawodach. Prezentacja przygotowanych informacji.

luty-czerwiec

Nauczyciel bibliotekarz

Wychowawcy

Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie

Jak uczy się nasz mózg?

Uświadamianie uczniom konieczności uczenia się przez całe życie, rozwijanie umiejętność uczenia się.

Zajęcia warsztatowe, pogadanki, prezentacje.

rok szkolny

Wychowawcy

Nauczyciele świetlicy

Doradca zawodowy

Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych

Kim chciałbym zostać i co w związku z tym muszę zrobić?

Zajęcia warsztatowe, samodzielne wyszukiwanie informacji przez uczniów, prezentacja prac uczniów.

kwiecień-czerwiec

Wychowawcy

Nauczyciel bibliotekarz

Doradca zawodowy

 

Klasy 7-8

Poznawanie własnych zasobów

Jaki jestem?

Poznawanie i uświadamianie uczniom własnych możliwości i ograniczeń, oraz zainteresowań i umiejętności. Uświadamianie uczniom własnych sukcesów, budowanie wiary we własne siły i możliwości. Zwiększanie poczucia własnej wartości.

Moje portfolio

Zajęcia warsztatowe, pogadanki, praca metodą burzy mózgów, dyskusje.

Gromadzenie przez uczniów  testów, arkuszy, informacji wykorzystywanych podczas zajęć doradztwa zawodowego oraz własnych prac, informacji dotyczących działalności na rzecz szkoły, klasy czy tez działalności pozaszkolnej

rok szkolny

Doradca zawodowy

Wychowawcy

Świat zawodów i rynek pracy

Zawody w moim najbliższym otoczeniu.

Kompetencje na rynku pracy.

Prezentacje, filmy, samodzielny wyszukiwanie informacji

rok szkolny

Doradca zawodowy

Nauczyciel bibliotekarz

Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie

System edukacji w Polsce.

Moje umiejętności i ograniczenia a zawód.

Zapoznanie uczniów możliwościami edukacyjnymi, uświadomienie konieczności uczenia się przez całe życie, rozwijanie umiejętności uczenia się

Pogadanki, dyskusje, prezentacje, filmy.

Analiza oferty szkół ponadpodstawowych.

Analiza kryteriów rekrutacyjnych do wybranych szkół w kontekście rozpoznania własnych zasobów.

styczeń-kwiecień

Doradca zawodowy

Wychowawcy

Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych

Uczę się planować.

Rozwijanie u uczniów umiejętności planowania, podejmowania świadomych decyzji.

Spotkania z przedstawicielami szkół ponadpodstawowych.

Targi edukacyjne

Tworzenie przez uczniów planów krótko i długoterminowych.

rok szkolny

Doradca zawodowy

Wychowawcy

 

II Działania kierowane do rodziców/opiekunów prawnych

Lp.

Tematyka działań

Metody i formy działań

Termin realizacji działań

Osoby odpowiedzialne

1.

Systematyczne przekazywanie wiedzy o dziecku, jego zdolnościach, umiejętnościach, zainteresowaniach

Rozmowy indywidualne, dziennik elektroniczny, spotkania z rodzicami

rok szkolny

Wychowawcy

Doradca zawodowy

3.

Udostępnianie publikacji/literatury z zakresu doradztwa zawodowego

Rozmowy indywidualne, dziennik elektroniczny, spotkania z rodzicami

rok szkolny

Wychowawcy

Doradca zawodowy

Nauczyciel bibliotekarz

4.

Przekazywanie informacji o instytucjach udzielających wsparcia w podejmowaniu przez dzieci decyzji edukacyjno – zawodowych

Rozmowy indywidualne, dziennik elektroniczny, spotkania z rodzicami

rok szkolny 

Doradca zawodowy

 

5.

Angażowanie rodziców w Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego

Spotkania z rodzicami jako przedstawicielami różnych zawodów.

Organizacja uroczystości i imprez szkolnych

rok szkolny 

Wychowawcy

Doradca zawodowy

6.

Udostępnianie informacji dotyczących ofert edukacyjnych szkół ponadpodstawowych

Rozmowy indywidualne, dziennik elektroniczny, spotkania z rodzicami

rok szkolny

Wychowawcy

Doradca zawodowy

 

Działania kierowane do nauczycieli

Lp.

Tematyka działań

Metody i formy działań

Termin realizacji działań

Osoby odpowiedzialne

1.

Umożliwianie nauczycielom udziału w projektach, kursach i szkoleniach związanych z obszarem doradztwa zawodowego.

Przekazywanie informacji dotyczących szkoleń, projektów itp.

Organizacja pracy w sposób pozwalający na realizacje działań.

rok szkolny

Dyrektor

2.

Wymiana doświadczeń, tworzenie bazy wiedzy z obszaru doradztwa zawodowego.

Spotkania członków zespołów przedmiotowych

Rady pedagogiczne

rok szkolny

Grono pedagogiczne

 

3.

Uaktualnia wiedzy z zakresu doradztwa zawodowego.

Rady szkoleniowe

rok szkolny

Dyrektor

Doradca zawodowy

4.

Udostępnianie szkolnych zasobów z zakresu doradztwa zawodowego.

Rozmowy indywidualne, dziennik elektroniczny, poczta służbowa

rok szkolny

Doradca zawodowy

 

 

Program opracował:

Doradca zawodowy