SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU DORADZTWA ZAWODOWEGO

 W SZKOLE PODSTAWOWEJ W PIESZCZU

 

 logo_szkoly_119150jpg [119x150]

                    

Sprawozdanie z realizacji

Wewnątrzszkolnego Programu Doradztwa Zawodowego

 

Zadania z zakresu doradztwa zawodowego w szkole Podstawowej w Pieszczu realizowane były w ciągu całego roku szkolnego. Podejmowane działania poszerzające samowiedzę uczniów, budujące poczucie własnej wartości, rozpoznające talenty i predyspozycje uczniów są ujęte w programie Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego ale również w programie wychowawczo- profilaktycznym szkoły.

Podczas pracy z uczniem stosowano przede wszystkim:

·                 konsultacje indywidualne, porady, udzielanie wskazówek,

·                 udostępnianie publikacji/literatury z zakresu doradztwa zawodowego,

·                 praca z informatorami o zawodach,

·                 projekcje filmów o zawodach,

·                 wizyty zawodoznawcze,

·                 umieszczanie informacji edukacyjno- zawodowych np. na stronie szkoły, FB, w kąciku zawodoznawczym itp. i innymi

·                 zajęcia grupowe realizujące treści programowe związane tematycznie z obszarami:

ü    poznawanie siebie i własnych zasobów;

ü    świat zawodów i rynek pracy;

ü    rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie;

ü    planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno –zawodowych;

W pracy z uczniem głównie stosowano poniższe metody:

1.               W poradnictwie indywidualnym metody stosowane w pracy doradczej to m.in.:

·                 konsultacje i porady indywidualne,

·                 diagnoza (zainteresowań, mocnych stron, predyspozycji zawodowych itp.)

2.               W poradnictwie grupowym stosowane metody w pracy doradczej to m.in.:

·                 burza mózgów, dyskusja, pogadanki,

·                 metody testowe np. ankieta,

·                 metody dramy: inscenizacje i odgrywanie ról,

·                 metody audiowizualne: filmy, prezentacje multimedialne,

·                 treningi umiejętności społecznych,

·                 gry symulacyjne i zabawy,

·                 zajęcia plastyczne.

 

Sprawozdanie z realizacji programu WSDZ

 

Obszar działań

Realizacja działań

1.

Poznanie siebie

Nauczyciele i wychowawcy a także doradca zawodowy w czasie zajęć z uczniami stosowali gry i zabawy dydaktyczne o tematyce związanej z doradztwem zawodowym. Dzieci wykonywały pracę plastyczne, które następnie były wystawiane na szkolnych korytarzach. Uczniowie w czasie zajęć z doradcą zawodowym poznawały swoje mocne i słabe strony. Odbywały się również zajęcia warsztatowe prowadzone przez doradcę zawodowego, których celem było poznanie przez uczniów swoich zainteresowań, uzdolnień i kompetencji.

2.

Świat zawodów i rynek pracy

Na zajęciach uczniowie poznawali zawody poprzez wcielanie się w rolę, dramę, odgrywanie scenek. Wychowawcy w salach organizowali również kąciki zawodoznawcze. Uczniowie uczestniczyli w zajęciach praktycznych kulinarnych w „Kuźni talentów” oraz technicznych z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”

3.

Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie

Na zajęciach z doradcą zawodowym oraz wychowawcami dzieci nauczyły się określać swoje ulubione zajęcia i przedmioty. Ponadto uczniowie zapoznawali się z metodami skutecznego uczenia się. Uczniowie klasy ósmej zostali w czasie obowiązkowych zajęć zapoznani z ofertą edukacyjną szkół w najbliższej okolicy. Odbyły się również dwa spotkania z przedstawicielami szkół ponadpodstawowych- Zespół Szkół Agrotechnicznych ze Sławna i Zespół Szkół Morskich z Darłowa

4.

Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno- zawodowych

Zajęcia odbywały się w formie pogadanek, scenek. Uczniowie opowiadali kim chcieliby zostać i na miarę swoich możliwości planowali własne działania. Uczniowie klas VII i VIII tworzyli plany działa, które zapisywali i z końcem roku weryfikowali. Ponadto poznawali instytucje wspierające w wyborze ścieżki zawodowej.