SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU DORADZTWA ZAWODOWEGO
W SZKOLE PODSTAWOWEJ W PIESZCZU
Sprawozdanie z realizacji
Wewnątrzszkolnego Programu Doradztwa Zawodowego
Zadania z zakresu doradztwa zawodowego w szkole Podstawowej w Pieszczu realizowane były w ciągu całego roku szkolnego. Podejmowane działania poszerzające samowiedzę uczniów, budujące poczucie własnej wartości, rozpoznające talenty i predyspozycje uczniów są ujęte w programie Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego ale również w programie wychowawczo- profilaktycznym szkoły.
Podczas pracy z uczniem stosowano przede wszystkim:
· konsultacje indywidualne, porady, udzielanie wskazówek,
· udostępnianie publikacji/literatury z zakresu doradztwa zawodowego,
· praca z informatorami o zawodach,
· projekcje filmów o zawodach,
· wizyty zawodoznawcze,
· umieszczanie informacji edukacyjno- zawodowych np. na stronie szkoły, FB, w kąciku zawodoznawczym itp. i innymi
· zajęcia grupowe realizujące treści programowe związane tematycznie z obszarami:
ü poznawanie siebie i własnych zasobów;
ü świat zawodów i rynek pracy;
ü rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie;
ü planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno –zawodowych;
W pracy z uczniem głównie stosowano poniższe metody:
1. W poradnictwie indywidualnym metody stosowane w pracy doradczej to m.in.:
· konsultacje i porady indywidualne,
· diagnoza (zainteresowań, mocnych stron, predyspozycji zawodowych itp.)
2. W poradnictwie grupowym stosowane metody w pracy doradczej to m.in.:
· burza mózgów, dyskusja, pogadanki,
· metody testowe np. ankieta,
· metody dramy: inscenizacje i odgrywanie ról,
· metody audiowizualne: filmy, prezentacje multimedialne,
· treningi umiejętności społecznych,
· gry symulacyjne i zabawy,
· zajęcia plastyczne.
Sprawozdanie z realizacji programu WSDZ
|
Obszar działań |
Realizacja działań |
1. |
Poznanie siebie |
Nauczyciele i wychowawcy a także doradca zawodowy w czasie zajęć z uczniami stosowali gry i zabawy dydaktyczne o tematyce związanej z doradztwem zawodowym. Dzieci wykonywały pracę plastyczne, które następnie były wystawiane na szkolnych korytarzach. Uczniowie w czasie zajęć z doradcą zawodowym poznawały swoje mocne i słabe strony. Odbywały się również zajęcia warsztatowe prowadzone przez doradcę zawodowego, których celem było poznanie przez uczniów swoich zainteresowań, uzdolnień i kompetencji. |
2. |
Świat zawodów i rynek pracy |
Na zajęciach uczniowie poznawali zawody poprzez wcielanie się w rolę, dramę, odgrywanie scenek. Wychowawcy w salach organizowali również kąciki zawodoznawcze. Uczniowie uczestniczyli w zajęciach praktycznych kulinarnych w „Kuźni talentów” oraz technicznych z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości” |
3. |
Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie |
Na zajęciach z doradcą zawodowym oraz wychowawcami dzieci nauczyły się określać swoje ulubione zajęcia i przedmioty. Ponadto uczniowie zapoznawali się z metodami skutecznego uczenia się. Uczniowie klasy ósmej zostali w czasie obowiązkowych zajęć zapoznani z ofertą edukacyjną szkół w najbliższej okolicy. Odbyły się również dwa spotkania z przedstawicielami szkół ponadpodstawowych- Zespół Szkół Agrotechnicznych ze Sławna i Zespół Szkół Morskich z Darłowa |
4. |
Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno- zawodowych |
Zajęcia odbywały się w formie pogadanek, scenek. Uczniowie opowiadali kim chcieliby zostać i na miarę swoich możliwości planowali własne działania. Uczniowie klas VII i VIII tworzyli plany działa, które zapisywali i z końcem roku weryfikowali. Ponadto poznawali instytucje wspierające w wyborze ścieżki zawodowej. |